Vsetko o diferencialoch a prevodovkach

Prevody a naplnenie diferenciálov

Postby Rumpel » Wed Feb 29, 2012 1:18 pm

Väčšina diferenciálov je od výrobcu naplnená vazelínou, ktorá zabezpečuje mazanie planétového súkolí. Model je teda úplne prevádzkyschopný, ale naplnenie diferenciálov olejom zlepší nielen jeho funkciu a vlastnosti, ale tiež predĺži jeho životnosť. Náplň diferenciálov je dobré čas od času skontrolovať a po dlhšom použitie modelov jej vymeniť.

Všetky modely sú veľmi podobné konštrukcie a tak sa sústredíme na dôležité informácie.
Naplnenie diferenciálu sa nezaobíde bez jeho demontáže z domčeka. Budeme teda musieť odmontovať nápravu (predná / zadná), prípadne stredový domček, ak má model medzinápravový diferenciál. Odporúčam postupovať postupne a zmontované skupiny montovať späť na šasi. Mohlo by sa stať, že nám na pracovnom stole zostane Hromádka "určite nepotrebných dielov". Má to však veľkú výhodu a to, že spoznáme konštrukciu svojho modelu a nebude pre nás problém prípadná výmena niektorého dielu (alebo jeho objednanie) napr pri prípadnej kolízii.
Niečo rozmontovať to nám asi nebude robiť problémy (poznáme to z detstva), ale môže sa stať, že budeme mať problémy pri spätnej montáži. Ku každému modelu sú dodávané originálne návody síce v cudzom jazyku, ale s "rozstrelu" základných skupín podvozku, podľa ktorého by aspoň pre čiastočne zručného modelára nemal byť problém dať napríklad nápravu do pôvodného stavu.

Ako diferenciál vyberieme z domčeka označíme si, na ktorej strane je koleso stáleho prevodu.
Ak tak neurobíme mohlo by sa stať, že nášmu modelu nechcene namontujeme spiatočku, pretože pri obrátenej montáži diferenciálu do domčeka sa zmení smer jeho otáčania.
Diferenciál máme vonku a teraz už je to legrace. Povolíme skrutky kolesa stáleho prevodu, ktoré zároveň tvoria viečko diferenciálu. Vyberieme kužeľové súkolesia a všetko vrátane obalu dôkladne vymyjeme napr. pomocou technického benzínu alebo odmasťovače bŕzd používaného v autoopravárenstve. Necháme vyschnúť, vložíme kužeľové súkolesia a naplníme z 90% olejom.
Používame zásadne kvalitný olej na tento účel určený. Napr. oleje z radu SL firmy Protech. Prevodový olej PP90, ktorý sme našli v garáži zo starých zásob nebude to pravé orechové.
Hustota oleja je veľmi individuálny a líši sa nároky, praxou a požiadavky jazdca. Všeobecne platí, že čím väčšia je hustota oleja, tým väčšia je "svornosť" diferenciálu. Akési univerzálne náplne pre terénne modely sa osvedčil olej 2500-3000 pre predný diferenciál, 5000 pre medzinápravový a 1000 pre zadné. (Ak použijete oleja firmy Protech budete olej do diferenciálu 1000 márne hľadať. Je nutné použiť olej SL 1000, ktorý je označený ako Tlumičové )

Zdroj: RC SVET

Obrazky:

emaxx_erevo_brushlessready_tranny_cutaway.jpg
diferak.jpg
2011-trakenblock01_12345678.jpg
Traxxas E-Maxx
Motor: Nosram Storm Evolution 4.5T
Regulator: HPI Vapor Pro
Baterky:
LIPOL 7.4V 5200mAh
LIPOL 7.4V 5800mAh nanotech
Rumpel
User avatar
Administrátor
 
Posts: 292
Joined: Sun Oct 23, 2011 10:52 pm
Location: Bratislava

Forum Statistics

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

Options

cron