Tu mozte pridavat vase skusenosti o bateriach a konektorch alebo nabijackach vseho druhu

Prechod na LIPO-lky

Postby buko1 » Tue Jan 31, 2012 2:27 pm

Tí, čo si tím prešli, to prenieslo rapídny zdvihnutie výkonu a dlhší čas jazdy. Batériám s označením NiMH a NiCd už odzvonilo a čas Li-Po a Li-Fe batérii je tu. Ale spať na začiatok. Pokúsime sa v tomto článku popísať všetky vlastnosti „lipoliek“, ich značenie (o ktorom sa dosť často píše), nabíjanie a vysvetlime niekoľko pojmov.

Pre začiatok s LiPo batériami je dobré mať po ruke niekoho skúsenejšieho, kto by nás do začiatku zasvätil a vysvetlil, čo a ako. Samozrejme to nie je podmienkou, skôr výhodou. Ja osobne tvrdím, že práca s lipolkami je jednoduchšia, ako sa starať o NiMH.

osram-5000-mah-574.jpg

Zastaraním NiMH už odzvonilo.

Výhody Li-Po
- nemajú pamäťový efekt
- nabíjanie väčším prúdom
- nehrejú sa
- nemusia sa vybíjať
- dodávajú väčšie prúdy

Nevýhody Li-Po
- náchylné pri mechanickom poškodení
- zložitejšie nabíjanie
- nesmú sa podvybiť

ZACÍNAME:
U Li-Po batérii (Lithium Polymer) je treba dodržať pár zásadných pravidiel a pozorovať niekoľko čísel.
Jedno z NAJ čísel je určíte napätie „lipolky“. Teda sú tri základné napätia.
• maximálne napätie - 4,2V
• nominálne napätie - 3,7V
• minimálne napätie - 2,9V


Maximálne napätie 4,2V je plne nabitá „lipolka“. Nominálne napätie 3,7V je všade udávaný údaj, je to taká stredná hodnota napätia. Nemenej dôležitým udaj je minimálna hodnota napätia 2,9V. Je to hranice, pod ktorú sa nesmie dostať napätie „lipolky“.

V takomto prípade hrozí nenávratné zničenie baterky, jej nafúknutie a v krajnom prípade vzplanutie alebo explózia. Zase aby sme všetkých nestrašili Ešte som nezažil prípad, že by takto niekomu „lipolka“ vybuchla. Vo väčšine prípadov ak dôjde k podvybitiu, inteligentná nabíjačky odmietne takúto baterku nabíjať. V niektorých prípadoch ide aj takáto baterka ešte zachrániť a to programom na nabíjanie NiMH. Ovšem tento postup do poručujeme len skúsením modelárom, ktorý majú s týmito vecami skúsenosti a vedia, čo a ako urobiť. Vo väčšine prepadov je najlepším spôsobom ekologicky baterku zlikvidovať a zaobstarať si novú.


"AKUPACKY"
Až na niektoré prípady micro - vrtuľníkov sa takmer nikdy nestretneme s jedným článkom „lipolky“. Aby mali baterky väčšie napätie a väčšiu kapacitu, robia sa z nich takzvané "akupacky".

A čo to v praxi znamená?
Jednotlivé „lipolky“ sa zapoja sériove alebo paralelné k sebe a navonok sa tvária ako jedna batérie. Pri sériovom zapojení „lipolek“ sa sčíta ich napätie, pri paralelnom zapojení sa sčítajú ich kapacity. S tím je potom spojené aj značenie „lipolek“, uvedieme pár príkladov:
2S 5000mAh - zapojení dvoch článkov do série. To znamená, že v akupacku sú dve baterky o rovnakej kapacite 5000mAh a sčíta sa ich napätie. Celkové napätie akupacku je tak 7,4V (2x 3,7V). V prípade max. napätia 8,4V (2x 4,2V).

- 3S 5000mAh - to iste, ako u 2S, ale v tomto akupacku sú 3 články, takže napätie je 3x3,7V=11,1V (12,6V maximálne)

- 4S 5000mAh – tiež to iste, ako u 2S, ale v tomto packu sú 4 články, takže napätie je 4x3,7V=14,8V (16,8V maximálne)

- 2S1P 5000mAh - tento zápis uvidíte výnimočne. Znamená to, že v akupacku sú 2 baterky sériove a jedna paralelné. Preto sa údaj 1P moc neudáva a píše sa iba 2S.

- 2S2P 5000mAh - tu je situácia trochu zložitejšia. V akupacku sú zapojené celkom 4 články, dva sériové a dva paralelne. To znamená, že každý z tých článkov má kapacitu 2500mAh. No a pretože sú dve sériové a to celé je 2x paralelné, vynásobíme dvoma ako kapacitu, tak i celkové napätie.


- Ďalšia dôležitá vec u Li-Po akupackov je ich obal. Buď to bude štandardný "mäkký" a nebo "tvrdý", tzv. HARDCASE. Ten chráni baterku pred vonkajším mechanickým poškodením, takže je lepsie používať baterky v tvrdom obale. Ovšem nie je to vždy podmienkou. Samozrejme, že u niektorých modeloch ako napr. E-Revo a Summit, kde sú baterky uložené v šasi (kastliku) co baterku charni ako by boli v HARDCASE obale. Samozrejme i sem môžete dat HARDCASE, nič sa tím nepokazí.

lipo_klasika.jpg

lipolka v klasickom obale


lipo_hardcase.jpg

lipolka v pevnom obalu, „HARDCASE“


Céčka
Už pred cca dvadsiatimi rokmi vedel Michal David, aké dôležité budú "céčka".
Údaj "C" je u „lipoliek“ také imaginárne číslo, to však neznižuje jeho dôležitosť. Číslo "C" nám udáva, aká výkonná je „lipolka“ a koľko prúdu je schopná dodať do modelu. Hodnota 1C je rovná kapacite baterky, tzn. u baterky s kapacitou 5000mAh je hodnota 1C=5A. Uvedieme na príklade:
AkuPack 2S 5000mAh 20C - u tejto baterky už vieme, že sú v nej dva články sériové zapojené a ich nominálne napätie je 7,4V (maximálne 8,4V). A teraz už tiež vieme, aký prúd nám je schopná baterka dodať a to zistime jednoduchým výpočtom –

5 (5000mAh) x 20 (20C) = 100A

Táto baterka je schopná dodať do modelu až 100A maximálne. Z toho môžeme usúdiť, že trebárs do nejakého expedičného modelu je tento akupack bezproblémový. Skôr predimenzovaný, ale to vôbec nie je na škodu. Naopak do E-Reva je táto baterka úplné nevhodná! E-Revo s Mambou monster dokáže zobrať až úctyhodných 150A. Z výpočtu tak dokážeme povedať, že minimálnu hodnotou pre tento model by malo byť 30C. Skôr by som použil 40C, vôbec to nebude na škodu.

Príklad:
Čo sa stane, pokiaľ na E-Revu použijeme „lipolky“ s 20C? To je jednoduchá odpoveď - auto nepôjde na 100% výkonu, budeme baterky preťažovať. Tie sa budú postupne nafukovať, nadmerne zahrievať, ich parametre sa budú postupne zhoršovať a baterka odíde podstatne skôr, ako keby sme použili akupacky např. s 40C. Ako rozumný kompromis pre E-Revo považujeme LiPo baterie s kapacitou 5000mAh a 30C.


Nabíjanie

O nabíjaní „lipolek“ by sa dali napísať celé stránky, to je alchýmia sama o sebe. Skúsime teda aspoň v základe nakuknúť, ako sa veci majú. Na začiatku sme si povedali, že v každom akupacku je vlastne niekoľko bateriek. NiMH akupacky sa nabijali iba cez silové káble u Li-Po akupacků je to o niečo zložitejšie. Aby nedošlo k prebitiu článkov nad hranicou 4,2V, lipol baterie sa tzv. balancujú. To znamená, že sa ku koncu nabíjania zníži nabíjací prúd a nabíjačka pomaly vyrovnáva napätie na jednotlivých článkoch batérie. Tomu slúži servisný (balancný) konektor, ktorý je na každej Li-Po batérii. Tento servisný konektor obsahuje niekoľko pinov. U 2S budú 3 piny, u 4S päť pinov atd. Pre nabíjanie lipoliek musíme mať nabíjačku, ktorá lipolky dôkaze nabíjať a obsahuje balancer, kam sa práve ten servisný konektor z baterky zapojí a nabíjačka tak môže vyhodnotiť napätie v jednotlivých článkov...

LRPBalancerAdapterBoard.jpg

Balancer


Často sa ma niekto pýta, akým veľkým prúdom má lipolky nabíjať. Ideálnym riešením je nabíjanie prúdom 1C (a zase ty céčka). To znamená, že pokiaľ máme baterku s kapacitou 4500mAh, ideálny nabíjací prúd je 4,5A. Každý výrobca udáva, aký je maximálny nabíjací prúd jeho bateriek, u Zippy a Turnigy je to väčšinou 2C. Holou pravdou je, že čím väčší nabíjací prúd, tím menej cyklov (počet nabíjaní) baterka vydrží. Tí lepší výrobcovia udávajú tabuľku, v ktorej uvádzajú závislosť cyklov na nabíjacom prúde. Každý výrobca má však svoju TAB a žiadna univerzálna neexistuje.

Občas sa ale stretneme s informáciu, že niekto nabíja „lipolku“ prúdom 0,5A. Myslí si tak, že mu baterka vydrží omnoho dlhšie. Chyba a nezmysle !
Je to také ako jedna babka povedala". Baterky sú stavane pre bežné nabíjanie prúdom 1C, u niektorých výrobcov omnoho viac. Nabíjanie menším prúdom je absolútne zbytočné a časovo veľmi náročné. Pri dvoch sadách pre E-Revo, Summita alebo E-maxxa (4 akupackov) by som takto baterky nabíjal 40hodin čo je úplný nezmysel !
Za normálnych okolností nabíjam baterky prúdom 1C. Pokiaľ sa ponáhľam, nie je problém do nich pustiť aj 2C.
Baterky tak vydržia úplne v pohode cez rok surového jazdenia. Vzhľadom k cene ich potom s kludnym srdcom vyhodím a poriesim nové. Baterky už beriem ako spotrebné materiál, rovnako ako pneu, skrutky apod.



Skladovanie LiPo batérii

Niekedy nastane čas, že s modelom dlhšiu dobu nevyrazíme von. Za dlhšiu dobu ja osobne považujem 3 mesiace a viac, napríklad v zimnom období. V takomto prípade by sa LiPo batérie mali uskladniť.
No a jak na to? Chytrejšie nabíjačky majú program "STORAGE". Pokiaľ ho pravé tá naše nabíjačka nemá, vôbec nič sa nedeje. Nejedná sa o nič iného, ako nabitie lipolky na 50-60% jej kapacity. Potom baterku uskladníme do chladničky alebo do špajze. Kamkoľvek, kde je chlad (nesmie to byt zase mrazák). Spomalíme tak chemické reakcie, ktoré v batérii prebiehajú a snažíme tým jej starnutie a proces samo-vybijania.


Sledovanie napätia

Na začiatku článku sme si vraveli, že kritická hranica LiPo batérii je 2,9V na článok. Pod túto hranicu sa nesmie napätie dostať. Ako toto zistime? Väčšina regulátoru dnes vie s lipolkami pracovať a sami si sledujú ich napätie. Lepšie regulátory nám umožňujú nastaviť si hranici tzv. "Cut-off". To je napätie, pri ktorom regulátor vypne alebo nejakým spôsobom dá vedieť, že sa blížime ku kritickej hranici. Reakcia regulátoru sa líši podľa výrobcov. Pokiaľ máme regulátor, ktorý nevie sledovať napätie lipoliek, stále nie je všetko stratené. Jednou z možností, ako nahradiť túto funkciu regulátoru, je lipostop. Ten sa zapojí medzi regulátor a baterku a sám sa postará o to, aby sa baterka včas odpojila. Ďalšia možností je pripojenie tzv. pípáku na servisný konektor batérie. Na rozdiel od lipostopu baterku neodpojí. Vizuálne nám oznamuje stav LiPo batérii LED diódou a pri dosiahnutí kritickej hranice začne pípať.

Na záver pár dobrých rad pre prácu s LiPo batériami
• nikdy neodchádzajte od nabíjania, majte baterky vždy pod dozorom
• nabíjajte na nehorľavej podložke
• ak je to možné, používajte LIPO-SAVE sáčky pre nabijanie a prepravu
Traxxas E-Maxx model (3903), 775 Titan + aktivny chladic INTEGY
2x2s Lipo Turnigy 5100 mAh Nano-Tech
2x2s Lipo Turnigy 5200 mAh
Turnigy Accucel 6
Traxxas LINK TQ 2.4 GHZ
Geode Chrome Wheels + MAXX 6,3" Tires
buko1
User avatar
Moderator
 
Posts: 371
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:41 am
Location: Svätý Júr

Re: Prechod na LIPO-lky

Postby hobbit » Mon Feb 13, 2012 11:48 pm

zdravim,

vycerpavajuce info. chcel by som poradit s nabijackou, ci to dobra volba.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... UINE_.html

alebo radsej

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... UINE_.html

alebo odporucte nieco ine. chcel by som este vediet ci pri kazdej nabijacke je aj ten vyvod na balancer, alebo to treba dokupit zvlast? a este ake baterky by ste odporucali na summit? 2S+3S neuroby s motorom nic? cital som, ze to znesie, ale predsa. oplati sa kupit nejake 8000 alebo uplne staci cca 5000 a radsej viac sad?

dik
hobbit
 
Posts: 101
Joined: Thu Feb 09, 2012 6:50 pm
Location: Košice

Re: Prechod na LIPO-lky

Postby Rumpel » Tue Feb 14, 2012 1:38 pm

ja osobne by som bral tuto nab http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... UINE_.html ak som dobre pochopil tak by mala dokazat nabijat 2baterky naraz
no a stimy lipolkami je to tak ako sa rozhodnes ty mozes kludne dat aj 2s+3s ale ja si mysliom ze motor ti dlho nevydrzi ono nezhori nic ale motor dostava zabrat a po case zacne dymyt a potom sa odpali marecek takto jazdival v emaxxe mal 2+3s a auto islo ako sialene ale po par jazdach tipujem tak cca 10x co tak jazdil a zoherel mu motor ja som planoval tiez ze kupim aj 3s aby som tak mohol jazdit ale nie budem verny baterkam 2s+2s a viem ze nic mi nezhori ani sa neodpali a kapacitu batzerky by som volil radsej 5000mAh a viac sad ako jednu sadu z 8000mAh
Traxxas E-Maxx
Motor: Nosram Storm Evolution 4.5T
Regulator: HPI Vapor Pro
Baterky:
LIPOL 7.4V 5200mAh
LIPOL 7.4V 5800mAh nanotech
Rumpel
User avatar
Administrátor
 
Posts: 292
Joined: Sun Oct 23, 2011 10:52 pm
Location: Bratislava

Re: Prechod na LIPO-lky

Postby buko1 » Wed Feb 15, 2012 10:09 am

Ahojte,

K tým nabíjačkám.. Rumpel ma pravdu, ta druha (drahšia) dôkaze zrejme nabíjať 2 baterky súčasne. Čo môže pri modele ako je Summit byt veľmi dobre a užitočné.
Ta prvá (lačnejšia) mi príde presne rovnaká ako mam ja Turnigy Acuceel 6 len nemá chladič. Inak sú rovnaké - nabíjajú MAX 6A. Čo tiež nie je az tak zle.

A čo sa tyká tých možnosti osadenia batérií do Summita, asi by som ostal pri max 2s+2s. Je to kompromis medzi rýchlosťou a spoľahlivosťou. Summit, síce moc šprintér nie je (váha auta) ale pôjde do dostatočne dobre.
A presne ako píše Rumpel – pri kombinácii 2s+3s ti titan 775 zhorí oveľa skôr ! Regulátor s tým problém mat nebude. Ale titan 775 nie je stavaný na také „tocky“. :!:

Ďalej.. aby som ti odpovedal na všetky otázky...
Servisný káblik ma každá lipolka...Netreba tam kupovať nič. A k tej kapacite 8000 vs. 5000mAh, ak nájdeš 8000sicky a finančne sa to oplatí, určíte ich kúp. Na 5000 resp. 5200 (Turnigy) jazdime tak cca 35 - 40 min. Ako kedy. Niekedy to je aj 25min. To ale držíme skoro stále "full gas". :D
Predpokladám, že ak Summita prehodíš na LOW a budeš len prechádzať terénom (slimačím krokom), na 5200-ky budeš jazdiť aj 1h. ;)
Traxxas E-Maxx model (3903), 775 Titan + aktivny chladic INTEGY
2x2s Lipo Turnigy 5100 mAh Nano-Tech
2x2s Lipo Turnigy 5200 mAh
Turnigy Accucel 6
Traxxas LINK TQ 2.4 GHZ
Geode Chrome Wheels + MAXX 6,3" Tires
buko1
User avatar
Moderator
 
Posts: 371
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:41 am
Location: Svätý Júr

Re: Prechod na LIPO-lky

Postby hobbit » Wed Feb 15, 2012 10:20 am

Caute,

dakujem za odpovede. ten link co poslal Rumpel neviem otvorit, ked sa da tak posli este raz D. O tych servisnych kablikoch viem, ale pytal som sa na to, ci je to aj pri nabijacke standard prislusenstvo, alebo traba dokupit. K tomu motoru, ked tam dam chladic napr integy tak to nepomoze? A este ta drahsia nieje na dve bat, ale da sa pouzit aj v aute. Neviem ci to vyuzijem, vy to pouzivate ked ste vonku?

zatial tolko a dik
hobbit
 
Posts: 101
Joined: Thu Feb 09, 2012 6:50 pm
Location: Košice

Re: Prechod na LIPO-lky

Postby buko1 » Wed Feb 15, 2012 12:01 pm

Každá nabíjačka sa do použiť aj do auta. Aspoň taká čo ma externe káble tz. že ich tam napojíš sám a nie sú už vyvedené z nabíjačky.
Chladič to možno trocha uchladi. Ja ho mam tiež (integy cooler) ale pri napojení 2s+3s to moc pomáhať nebude. Musel by si to vidieť, ako vyzerá keď sa z motora dymí a smrdi ako spálený.

Ako ak máš peniaze navyše, kludne si kúp aj 3s aku ale vravíme, že motor odpáliš skôr. jeho životnosť klesne na niekoľko 10tok jázd. A k tomu kábliku asi máš namysli balancer. Ten je pri niektorých nabíjačkách zabudovaný a pri niektorých nie a treba ho dokúpiť.
Ja mam zabudovaný, je to asi lepšie/praktickejšie. Ide výhody to asi nemá...
Esten k tej drahsej nabijacke, ta ma v sebe zdroj. Za mensia ho nema a musis ho kupit co j HK stoji cca 10dolarov.
Traxxas E-Maxx model (3903), 775 Titan + aktivny chladic INTEGY
2x2s Lipo Turnigy 5100 mAh Nano-Tech
2x2s Lipo Turnigy 5200 mAh
Turnigy Accucel 6
Traxxas LINK TQ 2.4 GHZ
Geode Chrome Wheels + MAXX 6,3" Tires
buko1
User avatar
Moderator
 
Posts: 371
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:41 am
Location: Svätý Júr

Re: Prechod na LIPO-lky

Postby hobbit » Wed Feb 15, 2012 2:28 pm

dakujem za odpoved a fakt asi nema zmysel kupovat 3S. to som nevedel, ze su skoro vsetky do auta, to je asi fajn nie? :D A este by som chcel poprosit, ci by ste mi neodporucili nejake konkretne bat, lebo ich je do bludu a ja s Li-pol-kami nemam skusenosti. dik
hobbit
 
Posts: 101
Joined: Thu Feb 09, 2012 6:50 pm
Location: Košice

Re: Prechod na LIPO-lky

Postby buko1 » Wed Feb 15, 2012 3:37 pm

Turnigy.... tiem mame aj my... A su v pohode...Alebo Zippy, ja osobne ich nemam ale tiez su v pohode.
Traxxas E-Maxx model (3903), 775 Titan + aktivny chladic INTEGY
2x2s Lipo Turnigy 5100 mAh Nano-Tech
2x2s Lipo Turnigy 5200 mAh
Turnigy Accucel 6
Traxxas LINK TQ 2.4 GHZ
Geode Chrome Wheels + MAXX 6,3" Tires
buko1
User avatar
Moderator
 
Posts: 371
Joined: Mon Oct 24, 2011 10:41 am
Location: Svätý Júr

Re: Prechod na LIPO-lky

Postby filipo2528 » Wed Mar 07, 2012 11:59 pm

Hobbit a kolko ta tie lipolecky tak vidu na eura kolko si si objednal len pár?
filipo2528
 
Posts: 89
Joined: Mon Feb 27, 2012 11:57 pm
Location: Malacky

Re: Prechod na LIPO-lky

Postby hobbit » Thu Mar 08, 2012 12:04 am

filipo2528 wrote:Hobbit a kolko ta tie lipolecky tak vidu na eura kolko si si objednal len pár?



jedna vysla po zlave myslim 20€ a objednal som 1 par, tym, ze som bral aj ine veci (hlavne nabijacku) tak uz som prepalil vahu a dalsie som nebral. su tie originaly a este mam nimh 4600, takze zatial spoko staci.
hobbit
 
Posts: 101
Joined: Thu Feb 09, 2012 6:50 pm
Location: Košice

Next
Forum Statistics

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

Options

cron